Mediterranean
diet
cuts
death
rate,
researchers
find
Posted
Sept.
21
2004
Courtesy
The
Journal
of
the
American
Medical
Association
and
World
Science
Staff
People
70
to
90
years
old
who
follow
a
Mediterranean-type
diet
and
healthy
lifestyle
habits
appear
to
have
less
than
half
the
death
rate
than
those
who
did
not,
researchers
have
found.
Kim
Knoops
of
Wageningen
University,
the
Netherlands,
and
colleagues
studied
the
effect
of
a
Mediterranean
diet
(rich
in
vegetables,
fruit
and
fish,
low
in
meat
and
dairy
products),
being
physically
active
(half
an
hour
or
more
of
daily
activity),
moderate
alcohol
use,
and
nonsmoking
on
rates
of
death
in
elderly
Europeans.
The
12-year
study
included
1,507
apparently
healthy
men
and
832
women,
aged
70
to
90
years,
in
11
European
countries.
The
researchers
found
that
a
Mediterranean
diet
was
associated
with
a
23
percent
lower
risk
of
death
from
any
any
causes.
Similarly,
moderate
alcohol
use
was
linked
with
a
22
percent
lower
risk;
physical
activity,
37
percent
lower;
and
nonsmoking,
35
percent
lower.
Similar
results
were
found
for
death
rates
when
broken
down
by
cause
of
death:
coronary
heart
disease,
cardiovascular
diseases,
and
cancer.
Having
all
four
low
risk
factors
lowered
death
rate
from
all
causes
by
65
percent.
In
total,
60
percent
of
all
deaths,
64
percent
of
deaths
from
coronary
heart
disease,
61
percent
from
cardiovascular
diseases,
and
60
percent
from
cancer
were
associated
with
lack
of
adherence
to
this
low-risk
pattern.
The
findings
were
published
in
the
September
22/29
issue
of
the
Journal
of
the
American
Medical
Association.
It's
particularly
important
for
older
people
to
adopt
healthy
diet
and
lifestyle
practices,
the
researchers
say.
Dietary
patterns
and
lifestyle
factors
are
associated
with
death
from
all
causes,
coronary
heart
disease,
cardiovascular
diseases,
and
cancer,
but
few
studies
have
investigated
these
factors
in
combination.